پنج کشور در جهان وجود دارند که رتبه نخست را در زمینه آموزش ابتدایی، دارا هستند، و رتبهبندی این کشورها بر اساس ضریب همبستگی پیرسون در خصوص آموزش، مهارتهای شناختی و پیشرفت تحصیلی جهانی صورت گرفته است، که به نوبه خود، برتری کشورها را بر اساس چندین آزمون بین المللی تعیین کرد، از جمله:
– آزمون بین المللی پیشرفت سواد خواندن و نوشتن (پر)
– سنجش روند بین المللی آموزش ریاضیات و علوم (تیمز)
– برنامه بین المللی ارزیابی دانش آموزان (پیزا)
رتبهبندی ده کشور برتر بدین ترتیب است: كره جنوبي رتبه نخست، ژاپن در رتبه دوم، پس از آن سنگاپور در رتبه سوم، هنگكنگ در رتبه چهارم، اما فنلاند پس از آنکه در سال های گذشته در صدر قرار داشت، در مرتبه پنجم قرار گرفت، بریتانیا رتبه ششم را به خود اختصاص داد، و پس از آن کانادا در رتبه هفتم جای دارد، بعد از آن هلند در رتبه هشتم، ایرلند در رتبه نهم، و لهستان در رتبه دهم قرار دارد.
بر حسب نتایج فوق الذکر ملاحظه میکنیم که چهار کشور از شرق آسیا در صدر این ردهبندی قرار دارند و چهار رتبه نخست آن را به خود اختصاص دادهاند. و پژوهشگران بر این باورند که دلیل پیشرفت کشورهای شرق آسیا ناشی از هماهنگ بودن وضوح اهداف و نظام آموزشی میباشد و همچنین آزمونهایی که توانایی دانشآموزان در درک و کاربرد برنامه درسی را به روشنی میسنجند.
در اینجا از روح نظامهای آموزشی کشورهایی که به پنج رتبه نخست ردهبندی دست یافتهاند، مطلّع خواهیم شد؛ و سپس از تجربیات، برنامهها و ایدههای آموزشی آنها استفاده میکنیم تا از روح تخطیگری و عقبماندگی و جهلی که ما را از عرصه تمدن و پیشرفت دور میکند، رهایی یابیم
نگاهی به پنج نظام برتر آموزشی در جهان
رتبه ,پیشرفت ,المللی ,آموزشی ,پس ,– ,در رتبه ,بین المللی ,پس از ,رتبه نخست ,را به
درباره این سایت